ONafhankelijk Informatiecentrum
over Cochleaire Implantatie

Gelijkaardige

artikels

"Lukas hoort erbij", Rob Beenders & Hilde Lieten

"Lukas hoort erbij", een inspirerend kinderboek over hooroplossingen, voetbal, vriendschap en inclusie.

Lees meer

Avonturen in Maastricht, Saskia Boer

Avonturen in Maastricht, Saskia Boer

Lees meer

Slechthorendheid kan je niet zien, Chantal Poel

Slechthorendheid kan je niet zien, Chantal Poel

Lees meer

Gezien en gehoord, Rob Beenders, Sandra Ballij en Michael Graste

Gezien en gehoord, Rob Beenders, Sandra Ballij en Michael Graste

Lees meer

Zolang ik nog vrijgezel ben, Frances Gallimore

Zolang ik nog vrijgezel ben door Frances Gallimore

Lees meer

Manon Spierenburg: Doof!

Manon Spierenburg: Doof! en waarom het zo lang duurde voor ik er achter kwam.

Lees meer

Theory of Mind – vanuit jezelf naar de ander door Anke van der Meijde en Evelie Wesselink

Theory of Mind – vanuit jezelf naar de ander door Anke van der Meijde en Evelie Wesselink

Lees meer

Leven met slechthorendheid, Willem Dekker

Leven met slechthorendheid: Van actief beroepsofficier naar vrijwilliger bij een patiëntenorganisatie

Lees meer

Mijn hoorreis, Rob Beenders

Mijn Hoorreis: hoe een hooroplossing je leven echt kan verbeteren

Lees meer

Gehoorverlies bij kinderen

Een handboek voor audiologen en logopedisten. Een praktische gids voor een luistergerichte aanpak.

Lees meer

Kijk! Ik ben een kikker: meer muziek bij taalontwikkeling van jonge kinderen, Saskia Koning & Wouter Verhage

Kijk! Ik ben een kikker: meer muziek bij taalontwikkeling van jonge kinderen, Saskia Koning & Wouter Verhage

Lees meer

Gids in CI-traject, ook voor de omgeving, door Marja de Putter

Gids in CI-traject, ook voor de omgeving, door Marja de Putter

Lees meer

De hut van Haasje, Bernadette Vermeij & Gitte Spee

De hut van Haasje, Bernadette Vermeij & Gitte Spee

Lees meer

Een en al oor, door Wies Groeneveld

Eén en al oor: alles wat je moet weten over gehoorbeperkingen en wat dat betekent voor jezelf, je naaste omgeving en in het maatschappelijk leven.

Lees meer

Opnieuw vogels horen, Els Duchesne

Opnieuw vogels horen, door Els Duchesne

Lees meer

Mama laat haar oren uit

Mama laat haar oren uit, door Brigitte Minne, voor kinderen > 9 jaar

Lees meer

Hoorspel: een nieuwe interactief hoortrainingsprogramma

Hoorspel is een interactief hoor- en muziekprogramma ontwikkeld door Kentalis (NL) voor kinderen tussen 2.5 en 8 jaar.

Lees meer

Horen is een genot! Leven met een cochleair Implantaat, door Lydia Hagoort

Horen is een genot! Leven met een cochleair Implantaat, door Lydia Hagoort. Enkele ervaringsverhalen van volwassenen met een CI.

Lees meer

Mijn leerling hoort slecht, door Harry Knoors en Marc Marschark

Mijn leerling hoort slecht, een gids voor evidence based onderwijs is een onmisbaar standaardboek voor iedereen die lesgeeft aan leerlingen die slecht horen.

Lees meer

Lore.

Lore, door Elfi Nijssen, met illustraties door Eline van Lindenhuizen.

Lees meer

Mijn kind is doof: CI en identiteitsontwikkeling.

Mijn kind is doof: CI en identiteitsontwikkeling ,door Vlok-CI en Fevlado.

Lees meer

Ik heb mijn naam terug.

Ik heb mijn naam terug,door Yvonne Kemink.

Lees meer

Ik kan weer horen.

Ik kan weer horen, door Anita Tol.

Lees meer

Effecten van Cochleaire Implantatie bij kinderen, een breed perspectief.

Effecten van Cochleaire Implantatie bij kinderen, een breed perspectief, door Truus van der Lem en Gerard Spaai.

Lees meer

Zo hoort het: Dove kinderen in het CI-tijdperk.

Zo hoort het: Dove kinderen in het CI-tijdperk: een participatieonderzoek, door Jet Isarin.

Lees meer

Het meisje dat uit de slilte kwam.

Het meisje dat uit de stilte kwam, door Fiona Bollag.

Lees meer

Grenzen aan genezen: Over wetenschap, technologie en de doofheid van een kind

Grenzen aan genezen: Over wetenschap, technologie en de doofheid van een kind, door Suart Blume.

Lees meer

Hoor hen: Ervaringen van dove en slechthorende jongeren.

Hoor hen: 'Ervaringen van dove en slechthorende jongeren' door Jet Isarin

Lees meer

Wardje

Wardje, Brigitte Minne (tekst) en Jan De Kinder (illustrator).

Lees meer

Spelend leren horen; tips voor het helpen van kinderen met gehoorstoornissen

Spelend leren horen; tips voor het helpen van kinderen met gehoorstoornissen, Gisela Batliner i.s.m. Logopedie @ Audiologie K.U. Leuven.

Lees meer

Van horend naar doof

Van horend naar doof, door Conny Kapitein,

Lees meer

SSST! Wie niet HOREN wil, moet VOELEN.

SSST! Wie niet HOREN wil, moet VOELEN, door Piet De Loof

Lees meer

De Gehoorstoornis Survivalgids

De Gehoorstoornis Survivalgids door Nico De Braeckeleer i.s.m. prof. dr. E. De Leenheer.

Lees meer

Kijk, de vogel zingt, door Bente Jonker

Een kinderboek over een meisje dat een doof zusje heeft dat een cochleair implantaat krijgt.

Lees meer

Omgaan met slechthorendheid: Gehoord worden,door Annemiek Deij

Een prachtig boek over het omgaan met slechthorende baby's, kleuters, kinderen, volwassenen en ouderen.

Lees meer

Theory of Mind: gevoelens, gedachten en intenties.

ToM-training voor kinderen met een auditieve beperking

De sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen met een auditieve beperking is de laatste decennia meer onder de aandacht gekomen van professionals. Bij dove en slechthorende kinderen verloopt deze ontwikkeling vaak anders dan bij goedhorende kinderen. Dit heeft gevolgen voor de deelname aan sociale situaties en de aansluiting bij leeftijdsgenoten. De problemen die worden ervaren staan vaak in relatie met de ontwikkeling van een Theory of Mind (ToM).

Kinderen met een auditieve beperking hebben meer moeite om zich te verplaatsen in het perspectief van de ander. Zij ontwikkelen de vaardigheid tot het inschatten van gevoelens, gedachten en  ntenties van anderen in vertraagd tempo. Tekorten in het 'sociaal leren' lijken een belangrijk aspect in de verklaring hiervan.

Deze ToM-training is een lespakket voor kinderen met een auditieve beperking in de leeftijdscategorie van de groepen 6, 7 en 8 in het basisonderwijs. Professionals vinden in dit boek een overzichtelijk programma met praktische en enthousiasmerende activiteiten. Deze sluiten goed aan bij de belevingswereld van ouder en kind. De training bevat een kinderprogramma met parallel hieraan een ouderprogramma. Dit maakt een transfer naar de dagelijkse situatie mogelijk en biedt kansen voor gerichte oefening en ondersteuning door ouders. De training stimuleert belangrijke vaardigheden en is daarom geschikt om zowel preventief in te zetten als ter ondersteuning van kinderen die in het dagelijks leven problemen ondervinden in de aansluiting bij hun sociale leefwereld. De ToM-training maakt kinderen met een auditieve beperking vaardiger in het inschatten van gevoelens, gedachten en intenties van zichzelf en anderen. Hierdoor leren ze beter afte stemmen op het gedrag van anderen en kunnen ze sociale situaties beter inschatten.

De ToM-training voor kinderen met een auditieve beperking 'Theory of Mind- gevoelens, gedachten en intenties' vult een hiaat in het huidige begeleidingsaanbod en kan door het specifieke karakter ervan, bijdragen aan het vergroten van het sociaal welbevinden van dove en slechthorende kinderen.


ISBN  978-90-441-3733-0 / 200 pagina's

Richtprijs : € 29.50 incl. BTW

Te bestellen: bij uitgeverij Garant:  http://www.maklu.be/MakluEnGarant/BookDetails.aspx?id=9789044137330 of bij de betere boekhandel

sponsors Cochlear MED EL Oticon Phonak Bellman Advanced Bionics CIICA EURO-CIU

ONICI
ONafhankelijk Informatiecentrum over Cochleaire Implantatie
Leo De Raeve
Waardstraat 9
B3520 Zonhoven
België

Email:
Tel: +32 (0)11 816 854
Mobiel: +32 (0)479 716 120
Skype: leoonici

vind ons op Facebook