ONafhankelijk Informatiecentrum
over Cochleaire Implantatie

Gelijkaardige

artikels

"Lukas hoort erbij", Rob Beenders & Hilde Lieten

"Lukas hoort erbij", een inspirerend kinderboek over hooroplossingen, voetbal, vriendschap en inclusie.

Lees meer

Avonturen in Maastricht, Saskia Boer

Avonturen in Maastricht, Saskia Boer

Lees meer

Slechthorendheid kan je niet zien, Chantal Poel

Slechthorendheid kan je niet zien, Chantal Poel

Lees meer

Gezien en gehoord, Rob Beenders, Sandra Ballij en Michael Graste

Gezien en gehoord, Rob Beenders, Sandra Ballij en Michael Graste

Lees meer

Zolang ik nog vrijgezel ben, Frances Gallimore

Zolang ik nog vrijgezel ben door Frances Gallimore

Lees meer

Manon Spierenburg: Doof!

Manon Spierenburg: Doof! en waarom het zo lang duurde voor ik er achter kwam.

Lees meer

Leven met slechthorendheid, Willem Dekker

Leven met slechthorendheid: Van actief beroepsofficier naar vrijwilliger bij een patiëntenorganisatie

Lees meer

Mijn hoorreis, Rob Beenders

Mijn Hoorreis: hoe een hooroplossing je leven echt kan verbeteren

Lees meer

Gehoorverlies bij kinderen

Een handboek voor audiologen en logopedisten. Een praktische gids voor een luistergerichte aanpak.

Lees meer

Kijk! Ik ben een kikker: meer muziek bij taalontwikkeling van jonge kinderen, Saskia Koning & Wouter Verhage

Kijk! Ik ben een kikker: meer muziek bij taalontwikkeling van jonge kinderen, Saskia Koning & Wouter Verhage

Lees meer

Gids in CI-traject, ook voor de omgeving, door Marja de Putter

Gids in CI-traject, ook voor de omgeving, door Marja de Putter

Lees meer

Theory of Mind: gevoelens, gedachten en intenties. ToM-training voor kinderen met een auditieve beperking

Theory of Mind: gevoelens, gedachten en intenties. ToM-training voor kinderen met een auditieve beperking door Evelie Wesselink & Anke van der Meijde

Lees meer

De hut van Haasje, Bernadette Vermeij & Gitte Spee

De hut van Haasje, Bernadette Vermeij & Gitte Spee

Lees meer

Een en al oor, door Wies Groeneveld

Eén en al oor: alles wat je moet weten over gehoorbeperkingen en wat dat betekent voor jezelf, je naaste omgeving en in het maatschappelijk leven.

Lees meer

Opnieuw vogels horen, Els Duchesne

Opnieuw vogels horen, door Els Duchesne

Lees meer

Mama laat haar oren uit

Mama laat haar oren uit, door Brigitte Minne, voor kinderen > 9 jaar

Lees meer

Hoorspel: een nieuwe interactief hoortrainingsprogramma

Hoorspel is een interactief hoor- en muziekprogramma ontwikkeld door Kentalis (NL) voor kinderen tussen 2.5 en 8 jaar.

Lees meer

Horen is een genot! Leven met een cochleair Implantaat, door Lydia Hagoort

Horen is een genot! Leven met een cochleair Implantaat, door Lydia Hagoort. Enkele ervaringsverhalen van volwassenen met een CI.

Lees meer

Mijn leerling hoort slecht, door Harry Knoors en Marc Marschark

Mijn leerling hoort slecht, een gids voor evidence based onderwijs is een onmisbaar standaardboek voor iedereen die lesgeeft aan leerlingen die slecht horen.

Lees meer

Lore.

Lore, door Elfi Nijssen, met illustraties door Eline van Lindenhuizen.

Lees meer

Mijn kind is doof: CI en identiteitsontwikkeling.

Mijn kind is doof: CI en identiteitsontwikkeling ,door Vlok-CI en Fevlado.

Lees meer

Ik heb mijn naam terug.

Ik heb mijn naam terug,door Yvonne Kemink.

Lees meer

Ik kan weer horen.

Ik kan weer horen, door Anita Tol.

Lees meer

Effecten van Cochleaire Implantatie bij kinderen, een breed perspectief.

Effecten van Cochleaire Implantatie bij kinderen, een breed perspectief, door Truus van der Lem en Gerard Spaai.

Lees meer

Zo hoort het: Dove kinderen in het CI-tijdperk.

Zo hoort het: Dove kinderen in het CI-tijdperk: een participatieonderzoek, door Jet Isarin.

Lees meer

Het meisje dat uit de slilte kwam.

Het meisje dat uit de stilte kwam, door Fiona Bollag.

Lees meer

Grenzen aan genezen: Over wetenschap, technologie en de doofheid van een kind

Grenzen aan genezen: Over wetenschap, technologie en de doofheid van een kind, door Suart Blume.

Lees meer

Hoor hen: Ervaringen van dove en slechthorende jongeren.

Hoor hen: 'Ervaringen van dove en slechthorende jongeren' door Jet Isarin

Lees meer

Wardje

Wardje, Brigitte Minne (tekst) en Jan De Kinder (illustrator).

Lees meer

Spelend leren horen; tips voor het helpen van kinderen met gehoorstoornissen

Spelend leren horen; tips voor het helpen van kinderen met gehoorstoornissen, Gisela Batliner i.s.m. Logopedie @ Audiologie K.U. Leuven.

Lees meer

Van horend naar doof

Van horend naar doof, door Conny Kapitein,

Lees meer

SSST! Wie niet HOREN wil, moet VOELEN.

SSST! Wie niet HOREN wil, moet VOELEN, door Piet De Loof

Lees meer

De Gehoorstoornis Survivalgids

De Gehoorstoornis Survivalgids door Nico De Braeckeleer i.s.m. prof. dr. E. De Leenheer.

Lees meer

Kijk, de vogel zingt, door Bente Jonker

Een kinderboek over een meisje dat een doof zusje heeft dat een cochleair implantaat krijgt.

Lees meer

Omgaan met slechthorendheid: Gehoord worden,door Annemiek Deij

Een prachtig boek over het omgaan met slechthorende baby's, kleuters, kinderen, volwassenen en ouderen.

Lees meer

Theory of Mind – vanuit jezelf naar de

ander door Anke van der Meijde en Evelie Wesselink

Door verminderd ‘incidenteel leren’ missen dove en slechthorende kinderen sociale leermomenten die bijdragen aan de ontwikkeling van een Theory of Mind. Hierdoor is het voor hen moeilijker om zich te verplaatsen in gevoelens, gedachten en intenties van de ander. Een vertraging in ToM-vaardigheden is van invloed op de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. In de leeftijd waarop zij naar de basisschool gaan, wordt hier toenemend een beroep op gedaan. Denk aan het aangaan en onderhouden van vriendschappen, het samenspelen en samenwerken. Vroegtijdige begeleiding en interventie kan de kans op problemen in de toekomst verkleinen. Het is dus van groot belang om kinderen met een auditieve beperking al op jonge leeftijd te ondersteunen in de ontwikkeling van de ToM-vaardigheden.

Na het succes van ‘Theory of Mind – gevoelens, gedachten en intenties’ hebben de auteurs, Evelie Wesselink en Anke van der Meijde, de ToM-training voor kinderen met een auditieve beperking doorontwikkeld voor een jongere doelgroep. Vanaf 9 september is deze training in boekvorm verkrijgbaar. Titel: ‘Theory of Mind – vanuit jezelf naar de ander’.


Dit boek bevat een ToMmie-training voor kinderen met een auditieve beperking in de leeftijdscategorie van de groepen 3, 4 en 5 in het primair onderwijs. Het biedt een kinderprogramma en parallel hieraan een ouderprogramma. Deze training richt zich op het vergroten van het inzicht in jezelf en in de ander. Hierdoor begrijp je gevoelens, gedachten en intenties van anderen beter, waardoor je gemakkelijker met elkaar om kunt gaan. Het kinderprogramma bevat per bijeenkomst een grote variatie aan speelse en aansprekende oefeningen. Deze zijn stapsgewijs en gedetailleerd beschreven. De trainingsopbouw volgt de normale ToM-ontwikkeling. In het ouderprogramma leren ouders op welke manier zij hun kind in de dagelijkse situatie gericht kunnen ondersteunen. Thema’s en activiteiten van het kinder- en ouderprogramma zijn zorgvuldig op elkaar afgestemd. Dit bevordert de transfer naar de dagelijkse situatie.
Gezien de jonge leeftijd van de kinderen wordt in deze behandelmodule ook aandacht besteed aan de voorlopers van de ToM-ontwikkeling en de wijze waarop deze gestimuleerd kunnen worden. De theorie vormt een aanvulling op het eerste boek.

Professionals krijgen toegang tot materialen op de bijbehorende website (w.o. de PowerPoints van het ouderprogramma). De training is hierdoor direct toepasbaar.

‘Theory of Mind – vanuit jezelf naar de ander’ vormt samen met ‘Theory of Mind – gevoelens gedachten en intenties’ het eerste complete behandelaanbod voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen met een auditieve beperking.

Met het verschijnen van dit nieuwe boek is er nu een doorgaande lijn beschikbaar voor de leeftijdsgroepen van het primair onderwijs (5-12 jaar). De boeken zijn onafhankelijk van elkaar te gebruiken.

Kennis en inzicht over de ToM-ontwikkeling geeft handreikingen in contact, begeleiding en behandeling van kinderen met een auditieve beperking. Zo maak je als professional het verschil!

Anke van der Meijde, GZ-psycholoog en Evelie Wesselink, logopedist-gezinsbegeleider zijn beiden werkzaam bij Pento Vroegbehandeling.

In aansluiting op het boek bevelen de auteurs aan om de gelijknamige train-de-trainer cursus te volgen. Voor informatie zie www.pento.nl

 

 

ISBN   9789492398529 

Richtprijs : € 29.95 incl. BTW en excl.verzending

Te bestellen: bij Uitgeverij ACCO, https://www.accouitgeverij.nl/winkel/theory-mind  of bij de betere boekhandel

sponsors Cochlear MED EL Oticon Phonak Bellman Advanced Bionics CIICA EURO-CIU

ONICI
ONafhankelijk Informatiecentrum over Cochleaire Implantatie
Leo De Raeve
Waardstraat 9
B3520 Zonhoven
België

Email:
Tel: +32 (0)11 816 854
Mobiel: +32 (0)479 716 120
Skype: leoonici

vind ons op Facebook